2024 m. gruodžio 30 d. Laisvos visuomenės institutas (LVI) pateikė apeliacinį skundą Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui dėl Nevyriausybinių organizacijų fondo tarybos (komisijos prie M. Navickienės vadovautos Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM)) projektines paraiškas vertinusių ekspertų nepagrįstų ir nemotyvuotų kaltinimų diskriminacijos kurstymu ir politikavimu.
„Priėmęs negatyvias pasekmes sukeliantį sprendimą, toks subjektas turi pareigą jį pagrįsti tiek teisiniais, tiek faktiniais argumentais, dėl to privalo tiksliai ir aiškiai nurodyti ne tik teisės normas, bet ir faktines aplinkybes, kuriomis rėmėsi priimdamas tokį sprendimą. Nesilaikant minėtos nuostatos, kyla abejonė dėl tokio sprendimo teisingumo, teisėtumo ir pagrįstumo“ – sako Laisvos visuomenės instituto direktorė Diana Karvelienė.
Institutui nėra žinoma ir suprantama, kokiais įrodymais ir motyvais vadovaujantis jo projektinės paraiškos yra šalinamos iš SADM rengiamo konkurso. Net Regionų administraciniame teisme klausinėjami paraiškas vertinę ekspertai nesugebėjo pateikti jokių Instituto tariamai vykdomos veiklos „diskriminacijos kurstymo“ ar „politikavimo“ kaltės įrodymų, todėl nesuprantami ir tokio administracinio sprendimo priėmimo faktiniai pagrindai bei argumentacija.
Akivaizdu, kad ekspertų sprendimus lėmė ne objektyvus vertinimas, o Instituto pažiūros, pagrįsta ir argumentuota kritika buvusios valdžios siūlomoms iniciatyvoms, kaip Stambulo konvencija, partnerystės įstatymas ir kitais visuomenėje diskutuotais klausimais. Tai fiksuota ir paraiškų vertinimo anketose, atkartota ir patikslinta Regionų administraciniame teisme, kuomet viena iš projektą vertinusių eksperčių teigė, kad savo nuomonę turėti ir ją reikšti, galima ir sveikintina, „… bet, kai tu prašai valstybės paramos, tai kažkaip yra nepriimtina“ ir pasiūlė ieškoti alternatyvių fondų paramos.
Ar valstybės parama yra neskiriama tiems, kurie turi kitokią nuomonę nei tuometinė valdančioji dauguma? LVI įsitikinimu, tai pažeidžia demokratinės visuomenės principus. Demokratija remiasi nuomonių įvairove, o ne kokios nors vienos pozicijos primetimu.
Instituto nuomone, mėtytis nepagrįstais kaltinimais, siekiant atsikratyti savo idėjų kritiko būtų lengviausias ir tikrai nedemokratiškas kelias, kuriuo Lietuva, kokią ją įsivaizduoja Laisvos visuomenės institutas, neturėtų eiti.
„Gyvename teisinėje ir demokratinėje valstybėje, kurioje neturi būti tik vienos ir vienintelės teisingos nuomonės (tokį istorinį laikotarpį Lietuvoje jau turėjome), tik pagrįstų ir argumentuotų nuomonių pliuralizmas ir diskusija daro valstybę demokratine. Valdžios keičiasi, tačiau keisti savo įsitikinimų ir nuomonės pagal tai neketiname. Teisių ir laisvių turėsime tiek, kiek gebėsime jomis naudotis bei jas apginti,“ sakė D. Karvelienė.
Institutas jau yra laimėjęs bylą prieš SADM, kuomet teismas konstatavo, kad Nevyriausybinių organizacijų fondo taryba (Komisija prie SADM) „viršijo jai priskirtos kompetencijos ribas“, priimtą sprendimą pripažino neteisėtu ir panaikino. Ši pergalė įkvepia toliau ginti savo teises ir laisves.
Laisvos visuomenės institutas pateiktu apeliaciniu skundu siekia apginti savo reputaciją, teises bei laisves, taip pat skatinti teisėtumo, pagrįstumo ir demokratinių principų laikymąsi – tai yra sveikos ir demokratinės valstybės pagrindas.
© 2025, Laisvos Visuomenės Institutas.
Informaciją, kurią skelbia VŠĮ „Laisvos visuomenės institutas” (LVI), galima naudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ir kitur tik nepakeistą bei nurodant LVI kaip šaltinį. Bet kokius teksto, pavadinimo ar kitus LVI paskelbtos informacijos keitimus būtina suderinti info@laisvavisuomene.lt el. paštu ir gauti LVI sutikimą.