img

Gimstamumo šuolis Lenkijoje

Gimstamumo šuolis Lenkijoje

 

Lyman Stone

 

Partija Teisė ir teisingumas, 2015 m. Lenkijoje laimėjusi rinkimus, pasiūlė planą 500+Families (toliau – Planas 500+). Jis numatė šeimoms skirti 500 zlotų, arba apie 150 dolerių, per mėnesį už kiekvieną vaiką, pradedant antragimiu. Tris vaikus auginančiai šeimai tai reiškė apie 300 neapmokestinamų dolerių per mėnesį (t. y. apie 3,6 tūkst. dolerių per metus). Šalia to Lenkijoje vaikams taikomos mokestinės lengvatos, kurios vienišiems tėvams ar vaikams su negalia gali būti didesnės bei kai kuriais atvejais taikomos ir pirmagimiams.

Programos tikslas pristatytas atvirai: kovoti su vaikų skurdu ir padidinti gimstamumą. Atsižvelgiant į amžių, gimstamumas Lenkijoje yra vienas žemiausių Europoje, panašiai kaip ir daugelyje kitų katalikiškų ir stačiatikiškų Europos valstybių (tuo tarpu šalyse, kur gyventojų daugumą sudaro protestantai, gimstamumo lygis yra beveik pakankamas kartų kaitai).

Ar Planas 500+ veikia? Lenkijos Vyriausybė mano, kad taip. Pastaraisiais metais bendras gimstamumas Lenkijoje išaugo. Lenkija pateikia 2016 m. kiekvienos dienos gimimų skaičius ir 2017 m. metinį gimimų skaičių, leidžiantį apskaičiuoti gimimus per mėnesį.

Vertikalios linijos vaizduoja, kada galėjo prasidėti Planas 500+ paskatinti gimimai. Pirmoji linija rodo maždaug aštuonių mėnesių laikotarpį po to, kai buvo paskelbta apie planuojamą paramą šeimoms, antroji – maždaug aštuonių mėnesių laikotarpį po to, kai buvo išmokėtos pirmosios išmokos. Kitaip tariant, pirmoji linija daro prielaidą, kad potencialūs tėvai neatsilieka nuo kasdienių politinių pokyčių, o antroji – kad kreipia dėmesį į faktines pinigines išmokas jų pažįstamiems žmonėms.

Šiais laikotarpiais iš tikrųjų galima pastebėti padidėjusį gimstamumą. 2017 m. gimė daugiau vaikų nei 2016 m., o 2016 m. – daugiau nei 2015 m. Vis dėltodidžioji dalis 2016 metais gimusių vaikų buvo pradėti prieš naujosios politikos atsiradimą. Tiesą sakant, gimstamumas pradėjo augti 2015 m. vasario mėnesį, t. y. netgi prieš tai, kai programa buvo pasiūlyta.

Negana to, šie duomenys turi trūkumą – jie atspindi visus gimimus. Planas 500+ galioja ne visiems gimimams, bet tik nuo antro vaiko šeimoje. Todėl turėtume tikėtis, kad tokių gimimų skaičius neproporcingai išaugs.

Antrųjų ir paskesnių gimimų 2016 m. smarkiai padaugėjo, ir dabar viršija 2008 m. lygį. Tačiau šis didėjimas prasidėjo 2014 m., negana to, 2016 m. pradėjo daugėti pirmagimių (kuriems Planas 500+ negalioja). Taigi nėra visiškai aišku, ar šis gimstamumo padidėjimas priklauso nuo Plano 500+.

Vis dėlto Lenkijoje vyksta pastebimas gimstamumo tendencijų pokytis. Yra žinomas 2016 m. į amžių atsižvelgiantis gimstamumo lygis, jis gali būti apytiksliai paskaičiuotas ir 2017-iesiems. Šis bendras gimstamumo lygis įvertina, kiek šiandieninė penkiolikmetė gali tikėtis susilaukti vaikų per gyvenimą, jei į amžių atsižvelgiantis gimstamumo lygis išliks pastovus.

Taigi 2016 ir 2017 metais gimstamumas iš tikrųjų atsigavo, ir tam galėjo padėti Planas 500+.

Tačiau reikia atkreipti dėmesį į skalę. Lenkijos suminis gimstamumo rodiklis[1] pakilo nuo 1,29 iki 1,42 vaikų moteriai. Jis vis dar yra žemesnis už kartų kaitos rodiklį, kuris yra 2,1 vaiko moteriai. Taigi tai ne gimstamumo bumas, o šuolis.

Ir jis brangus. Pagal Planą 500+ vienam reikalavimus atitinkančiam vaikui per metus išmokama apie 1,8 tūkst. dolerių. EBPO duomenimis, vidutinio Lenkijos darbuotojo realiosios pajamos yra 26 tūkst. dolerių per metus, moterų atlyginimai yra šiek tiek žemesni. Taigi išmoka yra lygi 7 proc. vidutinės metinės darbuotojo algos. Tačiau uždarbis yra apmokestintas, tuo tarpu išmokos pagal Planą 500+ – ne, dėl ko išmoka yra apie 9-10 proc. vidutinės metinės darbuotojo algos. Ir visa tai yra šalia kitų vaikams taikomų lengvatų.

Planas 500+Families Lenkijai kainuoja apie 6 mlrd. dolerių per metus arba 1,3 proc. šalies BVP.

Galiausiai, parama šeimoms yra teigiamas dalykas, net jei ji teikiama tik tam, kad užkirstų skurdo perdavimą iš kartos į kartą. Tačiau mažo gimstamumo išsprendimui neužteks kažkokios politikos, kuri sukurs milijonus naujagimių. Finansinės paramos ir ilgesnių vaiko priežiūros atostogų kombinacija padėtų, kaip ir reformos universitetuose ir kultūrinių nuostatų apie šeimą, bendruomenę ir vaiko priežiūrą pokyčiai. Didesnio gimstamumo kelias veda ne tik per įstatymų leidėjus, bet ir mūsų namus, bažnyčias, bendruomenes ir kita.

versta pagal Poland‘s baby bump

 

[1] Vidutinis gyvų gimusių kūdikių skaičius, kuriuos moteris pagimdytų per visą reproduktyvų savo gyvenimo laikotarpį (15—49 metų amžiaus), jeigu ji sulauktų 50 metų amžiaus ir kiekvienoje amžiaus grupėje išliktų atitinkamų metų gimstamumo rodiklis (gimusiųjų skaičius 1000 moterų).

© 2018 – 2020, Laisvos Visuomenės Institutas.

Informaciją, kurią skelbia VŠĮ „Laisvos visuomenės institutas” (LVI), galima naudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ir kitur tik nepakeistą bei nurodant LVI kaip šaltinį. Bet kokius teksto, pavadinimo ar kitus LVI paskelbtos informacijos keitimus būtina suderinti info@laisvavisuomene.lt el. paštu ir gauti LVI sutikimą.